Translate

zaterdag 11 januari 2014

Workshop salade deel II

Bij Jeanet  van "Blij dat ik brei"    was het weer eens een workshop "Entre-Lac-breien" van Wieke van Keulen. Na de workshop en voor dat het open breicafé startte was er nog even de tijd voor een lunch. 

Deze keer wilde ik iets met kleur maken, en vooral  zonder “blik”.
En iets uit Zeeland... en een beetje "anders"... en zo natuurlijk als mogelijk.

Zo vertrok ik naar de Boerderij Welgelegen in Middelburg (St.Laurens), waar ik de meeste ingrediënten tegen kwam. Wat is het toch heerlijk om natuurlijke producten zo in een boerenschuur in te kopen, zonder overbodige verpakking en reclame!

Dat is het resultaat: 



Zeeuwse Vlegel – Salade

De hoeveelheid hieronder is voldoende voor 4 – 6 personen.

De basis is Zeeuwse Vlegel snelkook-tarwe. 
Je kunt natuurlijk ook een andere soort tarwe (b.v. bulgur, Tarly) gebruiken, kook deze volgens de gebruiksaanwijzing op de verpakking.

Schil en snij 2 rode bieten in blokjes. Kook de blokjes in weinig water met een scheutje (Balsamico) azijn en 1 tl suiker beetgaar en laat ze in het kookvocht afkoelen.

Als je voorgekookte bieten wilt gebruiken snij je deze in blokjes. Dan kook je de blokjes alleen in een flinke scheut azijn voor 2 – 3 minuten en laat je ze in de marinade afkoelen.

Kook 400 gram Zeeuwse Vlegel snelkook-tarwe  ruim water met een beetje zout beetgaar (kooktijd: 10 – 15 minuten, tussendoor proeven), spoel het onder de kraan met koud water en laat het in het vergiet afkoelen.

Snij
3 lente-uien in smalle reepjes
1 rode ui in heel smalle kwart ringen
½ komkommer zonder zaadjes in blokjes
2 – 3 sinaasappels en 1 (roze) grapefruit in filets (zonder vel) en dan in stukjes
100 g gedroogde abrikozen in smalle reepjes

doe dit allemaal met sinaasappelsap en al in een kommetje.

Maak de marinade:

250 g (Turkse) yoghurt
blaadjes van 2 takken verse munt
5 takken verse peterselie
het vocht van de komkommers en sinaasappels
3 EL citroensap
even met de staafmixer pureren en met zout en peper op smaak brengen.
Snij een scherp rood pepertje (naar smaak) in smalle reepjes en voeg dit toe.

Roer de tarwe los en doe het in een grote kom.
Voeg de groente en fruit toe.
Meng alles met de marinade en zet de kom afgedekt in de koelkast.

Voor het serveren:
voeg 50 g gehakte walnoten toe,

en decoreer de salade naar wens met plakjes geitenkaas / hard gekookte eieren / sinaasappel-filets 
(en / of blokjes feta-kaas, gerookt kipfilet of wat je zelf lekker vindt)



Veel plezier bij het uitproberen!
Eet smakelijk!

4 opmerkingen:

  1. Jammie, ziet er heerlijk uit! Die had ik wel eens willen proeven ;)! Het was weer supergezellig gisteren bij Jeanet, leuk om iedereen weer te zien!! Groetjes!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat was je salade heerlijk, Johanna en wat was ik blij dat ik nog een bakje voor de terugweg had meegenomen. Ik heb gesmuld. Deze ga ik volgende week ook maken voor de verjaardag van Wout, want ik vind het een succesnummer. Leuk dat ik je gisteren weer heb ontmoet. Jammer dat er bijna geen tijd is om echt even bij te kletsen, maar alleen al van de ontmoeting word ik blij.
    Groeten, Wieke

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat fijn te lezen dat jullie de salade lekker vonden :-)
    Bij de volgende keer gaan we verder smullen en kletsen ;-)
    Ik denk dat iedereen op de workshop en in het breicafé van alle ontmoetingen, patronen en voorbeelden gewoon vrolijk werd.
    Een fijne verjaardag voor Wout!
    Groetjes, Jo

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Net als Lupineke heb ik je salade niet geproefd, wel gezien dat er flink van was gegeten. Dat was genoeg om te weten dat hij in de smaak viel ;-).
    Wat was het een heerlijke bijeenkomst gisteren!
    Groetjes, Nelleke

    BeantwoordenVerwijderen